KONTAKT: matilda_benjaminsson@hotmail.com

torsdag 10 oktober 2013

VÅLÅDALEN

Som ni vet har jag på senare tid blivit ett riktigt fan utav att gå i fjällen - speciellt med hunden och grabben. Hilda trivs så fantastiskt bra av att springa & så fort hon ser en fågel = bam så står hon, de är så ballt!

Men - jag tänkte bjuda er på ett utav de riktiga guldkornen här uppe. Fler kommer men denna är en FAVORIT verkligen. Och det är Vålådalen. 
Här har ni fantastiska leder både sommar och vinter - de finns en fjällstation, en skidbacke och ett utav Sveriges största Naturum som har riktigt bra och kunnig personal - där kan man också ta del utav olika föreläsningar vissa kvällar där man kan lyssna på äventyrarare eller naturare. Tips! 


I alla fall, Vålådalen. Jag var gjort en längre vandring en gång - samt några dagsturer och jag älskar det. Det finns så mycket att se. De jag fått uppleva är: Pyramiderna, Vålåfallet och Blanktjärn - tre stora sevärdigheter i just Vålådalsområdet. Jag har även sovit vid botten av Uvberget - där historien säger att försöker man ta sig upp så går man vilse och kommer aldrig mer ner. Detta kan jag lugnt förklara stämmer inte - jag har varit uppe ;) Men som ni förstår är de ändå någonting för hela familjen.

Pyramiderna är alltså som en dal och nere i dalen finns berg/fjäll som är formade precis som pyramider. Otroligt vad naturen själv kan skapa! Hit är de ca 8-10 km ifrån Vålådalens fjällstation, alltså kan man ta sig dit över dagen eller slå upp ett tält och övernatta på fjället. Precis vid pyramiderna finns det som en platå - det är helt platt och runt omkring finns fjäll, har du bra väder ser du även Åreskutan. (& telia masten!) 
Sen har vi Vålåfallet - ett litet vattenfall men ack så starka strömmar, och jag slutar aldrig förundras över att vattnet forstätter forsa oavsett vad. Det är balt. Här kan man även forspaddla med äventyrsbolag i Åre. Det är någonting jag och grabben kommer göra framöver! Även hit kan du ta dig på en dag med lite fika eller varför inte göra en hel vandring precis som jag och se detta längs med vägen. Helt klart värt svängen, även om de är inte är så stort så ligger de fantastiskt tillsammans med naturen!

Längs med vandringsleden till Pyramiderna kan man stöta på dessa små Hobbit-hus som jag kallar dom. Mitt ute i ingenstans men fruktansvärt charmigt. Detta är en sames som dock inte längre är i bruk men man kan fortfarande gå in och titta. Man ser då att vissa vandrare använt de som skydd eller övernattningsställe. Så mysigt! 

Förutom alla sevärdigheter får vi inte glöma bort naturen. De är de som lockar mig mycket i fjällen. Stillheten. Lugnet. Färgerna. Djurlivet. Naturen. 
Grabben min stötte på ett helt fält med denna polarull som växer på myrar, de känns precis lite mjukt som bomullen vi har hemma på toaletten, och med stora fält ser de fantastiskt fint ut. 

Blanktjärn. Övriga kommentarer överflödiga. Ni ser ju själva hur blankt det är. Lauri hade tur som var där på en fin dag då man verkligen ser hur turkost vattnet är. Precis som utomlands fast mitt i fjället, hur ballt är inte det? Även hit kan du ta dig lätt och snabbt ifrån Vålådalen på en dag eller en hel tur. 

Naturen. Fjällen. Jag hoppas ni fått lite mer inspiration ifrån det här och förstår varför jag fastnat totalt i fjällen. Fler såna här inlägg kommer dyka upp & jag hoppas ni tycker om det! :) Jag är helt i extas när jag ser bilderna som min duktiga kille klickat. OM man vill ha bilderna kan vi skicka dom till er, men då vill vi helst ha en liten liten slant - ligger en del jobb bakom :) Men vill ni har tillgång till bilder eller mer tips så kan ni mejla mig på: matildaordell@hotmail.com så ska jag hjälpa er bäst jag kan! 


PUSS



Inga kommentarer: